Thursday, December 31, 2009

XPDC menrentasi denai raja asal-mat kilau

Program ini dijalankan pada 25hb hingga 27hb disember 2009. Program ini bermula di kawasan Kampung Lintah, Slim Village. Program ini dirasmikan oleh Ecxo Belia dan Sukan Perak.

Pada hari pertama kesemua peserta minginap dan berkhemah di SK POS Berseh, Slim Village selama satu malam. Pada pagi 26hb, kesemua peserta dan petugas bertolak secara berkumpulan dari pukul 8 pagi hingga ke 9.30 pagi. Ada 8 kumpulan kesemuanya.

tepat pukul 8.30 pagi saya dan kumpulan lima memulakan perjalanan dengan menaiki kenderaan ketempat pendakian....pendakian dimulakan selepas melepasi sebuah anak sungai...perjalan aku mengambil masa yang agak panjang maklum lah kita bertugas sebagai medical..uuuuu.(bsm je lah) . kami semua berhenti berehat di batu hidang untuk menjamu selera.setelah selesai makan kami meneruskan perjalanan..semakin lama semakin berpecah lah kumpulan kami.... ada yang pancit ada yang sakit.aku sebagai petugas kena lah follow pesakit....kami semua berjalan didalam hujan selepas sampai kepahang...dalam hujan yang x berapa lebat aku dikejutkan dengan seorang budak telah cedera...kecederaan nya agak teruk sehingga tidak dapat berjalan...aku terpaksa mengunakan ilmu yang aku pelajari selama ini untuk mengurang kan kesakitan pesakit itu....kami mengambil keputusan untuk mengusung pesakit keluar dari hutan...kami mengeluarkan mangsa dengan kaedah mengusung.kami mengusung dari cek poin 2 hingga ke 4.kami mengambil masa lebih kuran 3 jam lebih... tetapai aku sangat beruntung dengan kerjasama pasukan smart yang memang bagus dan spoting.aku beruntung juga dapat merasa pengalam sebegini biar pun letih tetapi pengalam seperti ini x dapat dibeli atau di buat2....hhuhhh best apa bila bercerita dengan kawan2 dengan pengalam sebegini bukan sahaja dapat mendaki dapat pengalaman yg sebegini.
saya sampai ke latar lembik tepatjam 6 petang.. pesakit telah dihantar ke hospital untuk rawatan lanjut.
Pada keesekokan harinya kami semua bertolak dari lata lembik jam 9 pagi...sebelum pulang pihak penganjur mengadakan perlawanan persahabatan antara penganjur dengan belia hulu sungai..
aku sampai jam 4 petang sebab aku naik bas je....















No comments: